Projekt OperaLab jest realizowany we współpracy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej i BMW
Teatr Wielki - Opera Narodowa
OperaLab
Plac Teatralny 1
00-950 Warszawa
e-mail: info@operalab.pl
  • Mobilne idee - Architektura zmysłów. Fotorelacja.

    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
     
  • Mobilne idee. Architektura zmysłów.12 grudnia, Cosmopolitan, 42. piętro, Twarda 2/4.

    Mobilne Idee. Architektura zmysłów.

     

     
  • Mobilne idee - Mobilność przyszłości, 28 listopada, Mysia 3.

    • fot. Tomasz Ośka
    • fot. Tomasz Ośka
    • fot. Tomasz Ośka
    • fot. Tomasz Ośka
    • fot. Tomasz Ośka
    • fot. Tomasz Ośka
    • fot. Tomasz Ośka
    • fot. Tomasz Ośka
    • fot. Tomasz Ośka
    • fot. Tomasz Ośka
    • fot. Tomasz Ośka
    • fot. Tomasz Ośka
    • fot. Tomasz Ośka
    • fot. Tomasz Ośka
    • fot. Tomasz Ośka
    • fot. Tomasz Ośka
     
  • Mobilne idee. Mobilność przyszłości, 28 listopada, godz. 18.30, Warszawa, Mysia 3

    Mobilne Idee. Mobilność przyszłości

     

     
  • Mobilne idee. Dziedzictwo - fotorelacja

    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
     
  • Mobilne idee. Dziedzictwo

    Mobilne Idee logo

     

     
  • MOBILNE IDEE. PROJEKTOWANIE INSTYTUCJI KULTURY - FOTORELACJA

    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
    • fot. Jarosław Mazurek
     
  • Mobilne idee. Projektowanie instytucji kultury

    Mobilne idee. Projektowanie instytucji kultury
    24/01/2014/ Sale Redutowe/ Teatr Wielki - Opera Narodowa

     

    Jaka jest funkcja, rola i potencjał współczesnych instytucji kultury?

    Jakie są ich główne zadania?

     

    Spotkanie dotyczące projektowania przyszłości instytucji kultury zainauguruje działalność cyklu Mobilne idee w ramach think tanku OperaLab realizowanego przez Teatr Wielki – Operę Narodową i BMW.

     

    O Mobilnych ideach

    Mobilne idee to cykl spotkań rozwijający koncepcję think tanku dla kultury OperaLab, która przenosi projekt na płaszczyznę dyskusji i warsztatów. Podczas planowanych spotkań menedżerowie kultury, socjolodzy, artyści, projektanci i środowisko biznesowe będą dzielić się swoim doświadczeniem i dyskutować o przyszłości i kondycji współczesnej sztuki i miasta, możliwościach ich rozwoju poprzez innowacyjne programy artystyczne. Program Mobilnych idei realizować będzie badawcze założenia projektu OperaLab. Pozwoli na integrację środowisk twórczych, naukowych i biznesu – w myśl koncepcji, iż siłą współczesnej kultury jest interdyscyplinarność i otwarcie na wzajemny dialog.

    Szerokie spojrzenie i innowacyjne myślenie przekładają się na efektywne działanie. Mobilne idee to intelektualna przestrzeń dla kultury. Realizowana w Salach Redutowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, jest pierwszą tego typu inicjatywą w Polsce.

    Mobilne Idee logo

     

    POBIERZ (6,47MB)

     
  • Mobilna wystawa Projektowanie Tożsamości/Tożsamość Projektowania

     
  • Mobilna wersja wystawy na Festiwalu Przemiany/ Centrum Nauki Kopernik

    Wystawa pokonkursowa projektów mobilnych pawilonów dla Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Każdy projekt to inne, świeże podejście do problemu mobilności i odrębny, innowacyjny koncept architektoniczny. Mobilna wersja wystawy, zaprojektowana prze biuro Bridge, także oparta została na technologii Augmented Reality (rozszerzona rzeczywistość), która tworzy relację świata rzeczywistego z wirtualnym.

    OperaLab jako interdyscyplinarny projekt łączący cechy galerii i think-tanku doskonale wpisuje się w kontekst tegorocznej edycji Przemian, umożliwiając dialog pomiędzy różnymi wizjami współczesnego sposobu projektowania przestrzeni

     
  • Film z wystawy Projektowanie tożsamości/Tożsamośc projektowania /Sale Redutowe/Teatr Wielki - Opera Narodowa

     
  • Wystawa pokonkursowa Projektowanie tożsamości/ Tożsamość projektowania - relacja

     

     
  • AR/ DIY OperaLab

    Zwycięski projekt mobilnego pawilonu autorstwa Karola Żurawskiego do zobaczenia w technologi Augumented Reality.


    Biuro Bridge przygotowało specjalną aplikację prezentującą zwycięski pawilon w technologii AR, z której można korzystać w domu. Po pobraniu darmowej aplikacji dostępnej w systemie iOS/Android (pobierz) oraz wydrukowaniu trackera (pobierz) można za pomocą telefonu/ tabletu obejrzeć animację projektu.



    Miłych wrażeń!



     
  • Katalog wystawy Projektowanie tożsamości/Tożsamość projektowania.

    DOWNLOAD (19,9MB)

     
  • Otwarcie wystawy pokonkursowej Projektowanie tożsamości/ Tożsamość projektowania

     

    • <
     
  • Ostatnie przygotowania do wystawy pokonkursowej Projektowanie tożsamości/Tożsamość projektowania w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Sale Redutowe, 17.05.2013

    • Fot. Mikołaj Molenda
    • Fot. Mikołaj Molenda
    • Fot. Mikołaj Molenda
    • Fot. Mikołaj Molenda
    • Fot. Mikołaj Molenda
     
  • Zapowiedź wystawy pokonkursowej Projektowanie tożsamości/ Tożsamość projektowania, Teatr Wielki - Opera Narodowa/ Sale Redutowe/ 17/05 - 1/06/2013

     
  • Finał wyniki


    DOWNLOAD (7,4MB)

     
  • Finał

     
  • Mobilny pawilon/ wybór projektów nadesłanych na konkurs Projektowanie tożsamości/Tożsamość projektowania

    W ramach wystawy pokonkursowej, która odbędzie się w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, zaprezentowanych zostanie 10 wyselekcjonowanych projektów. Wśród eksponowanych koncepcji mobilnych pawilonów znajdą się: trzy nagrodzone prace, cztery projekty wybrane przez zespół OperaLab oraz jeden przez redakcję miesięcznika Architektura Murator.


    Dwa projekty zaprezentowane na wystawie wybrane zostaną w plebiscycie, który organizuje OperaLab wraz z miesięcznikiem Architektura Murator.


    Na wybrane prace można głosować za pośrednictwem stron: operalab.pl i architektura.muratorplus.pl oraz na Facebooku Operalab i miesięcznika Architektura Murator. Dwa projekty, które zdobędą największą ilość "polubień" zostaną zaprezentowane na wystawie.


    plakat, głosowwanie 2 etap

    Poniżej znajduje się dokument z wybranymi projektami:

    DOWNLOAD (15,5MB)

    Materiały dla mediów - DOWNLOAD (220MB)


    Wybrane projekty można obejrzeć w przygotowanej GALERII.

     
  • 2 Etap

    Do 19 lutego trwają dalsze prace projektowe. Laureaci drugiego miejsca - Karol Żurawski i Rafał Oleksik dopracowują swoje koncepcje mobilnego pawilonu dla OperaLab.

     
  • 2 Etap / Finał

     
  • Wyniki i zwycięskie projekty

    DOWNLOAD (13,0MB)

    Materiały dla mediów - DOWNLOAD (190MB)

     
  • Galeria zwycięskich prac

    Kategoria: Architektura


    II nagroda równorzędna
    Karol Żurawski (Polska)

    II nagroda równorzędna
    Rafał Oleksik, Agnieszka Wyrwas, Krzysztof Stępień (Polska)

    wyróżnienie
    Gonzalo del Val, Diego da las Heras (Hiszpania)

     
  • Konferencja prasowa

     

    Konferencja prasowa inaugurujaca projekt OperaLab, Teatr Wielki - Opera Narodowa, 11 października 2012

     

OperaLab

OperaLab to think tank dla kultury, którego działalność została zainaugurowana w październiku 2012 roku z inicjatywy Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, w ścisłej współpracy z BMW. Projekt jest długofalowym przedsięwzięciem, którego szereg aktywności będzie rozwijanych w perspektywie najbliższych lat. Do działań bieżących należy m.in. organizacja wystaw i paneli dyskusyjnych, budowa mobilnego pawilonu oraz prowadzenie platformy informacyjnej Mobilne idee. Dla kultury. Mobilneidee.tumblr.com zbiera treści na temat innowacji wprowadzanych w instytucjach kultury na świecie w obszarze komunikacji, brandingu czy strategii. Została stworzona jako narzędzie wspierające identyfikację nowoczesnych metod zarządzania instytucjami kultury.


Koncepcja projektu OperaLab jest silnie związana z tożsamością Teatru, jego bogatą i wielowątkową historią. Dynamiczną formę OperaLab określają zmiany zachodzące we współczesnej kulturze i sztuce. Trudno dziś analizować istotne zjawiska artystyczne poprzez wąski pryzmat konkretnych zdarzeń czy autonomicznych dyscyplin, szersza perspektywa ujmująca skomplikowaną sieć połączeń i wzajemnych inspiracji lepiej pokazuje złożony charakter współczesnej sztuki.


OperaLab jest platformą tworzoną z myślą o łączeniu eksperymentów artystycznych z formą i ideą, gdzie spotyka się sztuka z technologią. Umożliwia dialog pomiędzy różnymi wizjami współczesnego miasta, budowanego poprzez sztukę oraz dyskusje o współczesnym projektowaniu, jako efektywnym instrumencie transportującym idee. Ten rodzaj intelektualnej cyrkulacji wychodzi na przeciw najnowszym artystycznym zjawiskom.

Mobilne idee

Mobilne idee to cykl spotkań rozwijający koncepcję think tanku dla kultury OperaLab, który przenosi projekt na płaszczyznę dyskusji i warsztatów. Podczas debat menedżerowie kultury, socjologowie, artyści, projektanci i przedstawiciele środowisk biznesowych będą dzielić się swoim doświadczeniem i dyskutować o przyszłości i kondycji współczesnej sztuki i miasta, w tym o możliwościach ich rozwoju poprzez innowacyjne programy artystyczne. Program Mobilnych idei realizuje badawcze założenia projektu OperaLab. Sprzyja integracji środowisk twórczych, naukowych i biznesu – w myśl koncepcji, iż siłą współczesnej kultury jest interdyscyplinarność i otwarcie na wzajemny dialog, a szerokie spojrzenie i postępowe myślenie przekładają się na efektywne działania. Inicjatywa, pomyślana jako intelektualna przestrzeń dla kultury, jest pierwszą tego typu w Polsce.



Projektowanie instytucji kultury      Dziedzictwo

Pawilon

Pawilon OperaLab jest mobilną przestrzenią kultury udostępnianą szerokiej publiczności w zmiennych miejskich lokalizacjach. Stanowi rodzaj czasowej interwencji w przestrzeni miejskiej, pozwalającej na prowadzenie szeregu artystycznych i intelektualnych aktywności związanych z działalnością Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Tym samym łączy różne dziedziny sztuki – od opery, przez balet, po architekturę. Umożliwia zagospodarowanie wnętrza na potrzeby wystaw, spotkań, warsztatów i koncertów.

Mobilna forma pawilonu odpowiada dynamice współczesnego miasta - pozwala na szeroki dostęp do kultury, tworząc dla niej nowoczesny kontekst.

Edukacyjny, artystyczny i naukowy charakter wydarzeń organizowanych w przestrzeni pawilonu, zarówno pod względem ideowym, jak i funkcjonalnym doskonale wpisuje się w strategię rozwoju widowni, stanowiącą jeden z priorytetów obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce.


Forma

Zwycięski projekt pawilonu został wybrany w międzynarodowym konkursie Projektowanie tożsamości/tożsamość projektowania. Jury w składzie: Jacek Fröhlich, prof. Konrad Kucza-Kuczyński, Boris Kudlička, Marcin Mostafa, Natalia Paszkowska, prof. Jerzy Porębski oraz Tomek Rygalik wybrało projekt Karola Żurawskiego.

Laureat zaproponował pawilon, który dzięki lapidarnym, wręcz minimalistycznym środkom tworzy bardzo odważny i sugestywny projekt. Punktem wyjścia dla niego jest kurtyna, pełna znaczeń i odniesień do Teatru. Znakomite wyczucie tożsamości instytucji potwierdza przedstawione przez architekta uzasadnienie decyzji projektowej: „Antracytowa kurtyna wyznacza przestrzeń dedykowaną sztuce teatru i opery, sztuce obrazu, słowa i muzyki. Jest ciężka, ma zdolność wyciszenia rozpraszającego otoczenia, jego hałasu i światła. Sprzyja skupieniu. Małe otwarcie w zasłoniętej kurtynie wzbudza ciekawość, zaprasza do zgłębienia tajemnicy, która chowa się w środku. Kurtyna nie jest po to, by oddzielać czy ukrywać, ale by ją przekroczyć. Jednocześnie jest bardzo plastyczna, daje się kształtować - pawilon z zamkniętej przestrzeni w łatwy sposób staje się przestrzenią otwartą.[...]”


Konstrukcja

Konstrukcja nośna pawilonu została oparta na ośmiu kolumnach w formie teleskopowych hydraulicznych cylindrów w stalowych, wysuwanych prowadnicach-obudowach.

Ich kształt odnosi się do architektury Teatru Wielkiego przywodząc na myśl tradycyjne kolumny. Dzięki zastosowaniu agregatu hydraulicznego, cała konstrukcja, po uprzednim zmontowaniu na ziemi wraz z zadaszeniem i kurtyną, unosić się będzie samodzielnie do góry bez konieczności użycia dźwigu. Konstrukcja dachu składa się z systemu krzyżujących się belek działających w systemie nożycowym. Zastosowany układ pozwala dostosowywać wielkość pawilonu do dostępnej przestrzeni.


Lokalizacje/ transport

Pawilon może funkcjonować w zmiennych lokalizacjach w okresie wiosenno-letnim. Elastyczna konstrukcja pozwala na sprawny montaż i demontaż. Zastosowanie kratownicowego dachu w kształcie rombu daje możliwość dostosowania kubatury do określonych przestrzeni miejskich. Pawilon transportowany będzie w częściach, samochodem ciężarowym typu TIR.


Wystawa Projektowanie tożsamości/ Tożsamość projektowania

Prezentacja projektów mobilnych pawilonów wymagała adekwatnej formy ekspozycji, która przeniesie ideę całego projektu, będzie atrakcyjna wizualnie i pokaże twórcze napięcia między dziedzictwem i tożsamością Teatru Wielkiego – Opery Narodowej a działaniami będącymi forpocztą przyszłości.

Celem było znalezienie rozwiązania pozwalającego na fizyczne doświadczenie, będące jednocześnie umowne, ale i konkretne, performatywne i nowoczesne, dramatyczne, ale eleganckie.

Zastosowanie takich środków wyrazu jest sugestywnym zabiegiem opierającym się na poszukiwaniu dialogu pomiędzy różnymi dziedzinami artystycznymi.


Technologia Augemnted Reality wybrana została ze względu na wysoki potencjał narracyjny. Pozwalając zbudować autonomiczny, równoległy świata, którego tożsamość determinowana jest dążeniem do szukania nowych środków wyrazu przy jednoczesnym zakorzenieniu w specyfice instytucji.

Projekt powierzyliśmy pracowni Bridge, która przygotowała aranżację wystawy oraz aplikacje. Technologia AR spełniła wymagania ekspozycyjne, dając duże możliwości interakcji, łącząc świat rzeczywisty z wirtualnym.

W aplikacji* stworzonej na potrzeby wystawy OperaLab dodano również warstwę interakcji, dzięki której udało się pokazać wariantowość projektów i wnieść w nie życie np. w postaci chodzących ludzi. Dzięki ekspozycji makiet pawilonów w technologii rozszerzonej rzeczywistości udało się ożywić statyczne modele. Po kliknięciu w ekran, zwiedzający mógł obejrzeć alternatywną wersję wybranych pawilonów, sposób składania itp. Po przybliżeniu tabletu do wirtualnej makiety możliwe było również zaglądanie do wnętrz zaprojektowanych budynków. - mówią projektanci z biura Bridge.

Na wystawie oprócz zwycięskiego projektu Karola Żurawskiego, można było zobaczyć koncepcję uhonorowaną II-gą nagrodą, autorstwa Rafała Oleksika, Agnieszki Wyrwas i Krzysztofa Stępnia oraz wyróżniony pawilon zaprojektowany przez Gonzalo del Val oraz Diego de las Heras. Ekspozycja dopełniona została wyborem projektów Łukasza Pastuszki/ MOOMOO, Jana Sukiennika/ 137kilo, Jakuba Szczęsnego/ Centrala, Ligi Krajewskij/ exexe architects, Konrada Basana, Deigie Architekci i Batosza Haducha/ NarchitekTURA.


Punkt odniesienia, nieprzypadkowo, były Sale Redutowe, będące szczególnym miejscem w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

Ich kształt jest jednym z niewielu łączników pomiędzy pierwotną, formą Teatru, zaprojektowaną przez Antonio Corazziego a obecną, autorstwa Bohdana Paniewskiego. Na potrzeby wystawy Sale Redutowe zostały prawie całkowicie zabudowane. Wyznaczony dzięki białej podłodze i ścianom sięgającym na wysokość prawie trzech metrów stworzył wewnętrzną, nowoczesną strukturę spod której przezierała neoklasycystyczna warstwa.

Głównym elementem orientującym całą wystawę było dziesięć świecących boksów kryjących zakodowany tracker, po zbliżeniu się do niego i na nakierowaniu kamery tabletu uruchamiana została aplikacja prezentująca wybrany projekt pawilonu.

Mobilna edycja wystawy była syntetycznym znakiem, przenoszącym treść projektu OperaLab w różne przestrzenie. Struktura ekspozycji składała się z modułów, które pozwoliły na tworzenie zmiennych konfiguracji oraz optymalizację wykorzystania przestrzeni. Aplikacja pozostała niezmieniona, modyfikacji uległa forma wystawy, dostosowana do transportu i łatwego montażu.

Jesienią 2013 roku mobilna wystawa prezentowana była podczas Festiwalu Przemiany w Centrum Nauki Kopernik oraz Łódź Design Festival.



Aplikacja       Film       Zdjęcia       Katalog

Corazzi/Pniewski/X

Projekt prezentujący architektoniczny wymiar Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i jego wpływ na otoczenie – miasto. Tytuł nawiązuje do dwóch najważniejszych architektów w historii Teatru - Antonia Corazziego - twórcy pierwotnego, klasycystycznego gmachu oraz Bohdana Pniewskiego autora odbudowy Teatru z wojennych zniszczeń. Obaj architekci są równie istotni dla tożsamości instytucji. Znak X oznacza przyszłość, której możliwe architektoniczne i artystyczne scenariusze wyznaczać będą zaproszeni do współpracy artyści i projektanci.

Rdzeniem projektu będą artystyczne interwencje ukazujące różne spojrzenia na przestrzeń Teatru, jego rolę w tkance miejskiej oraz wielowymiarowa ekspozycja w przestrzeni Teatru i Warszawy integrująca wszystkie aktywności – wystawę główną, warsztaty i dyskusje.

Zbliżająca się 50. rocznica odbudowy Teatru Wielkiego – Opery Narodowej jest doskonałym pretekstem do rozpoczęcia nowych, interdyscyplinarnych działań projektowych i artystycznych, pokazujących złożoność oraz jakość artystycznego i architektonicznego dorobku jaki posiada Teatr. Celem jest analiza i ekspozycja Teatru ujętego w szerokiej perspektywie mieszczącej szereg kontekstów, w których funkcjonuje od artystycznego przez urbanistyczny i ekonomiczny.


Interwencje

Architektura postrzegana jest i doświadczana nie tylko na poziomie funkcjonalności i estetyki, lecz jest również nośnikiem znaczeń, posiada też swoją narrację. Jej strukturalna i znaczeniowa złożoność nie może być redukowana tylko do tego, co widać, bo pełni jednocześnie kilka ról: jest narzędziem perswazji, komunikacji, tłem i otoczeniem dla sztuki. Zmieniająca się aktualnie rola i przeznaczenie instytucji przesuwa akcent z działań programowych jako jedynie istotnych dla odbiorców i twórców na aktywności wchodzące w interakcję z przestrzenią architektoniczną.


Wizualizowanie/ Mapowanie wrażeń

Zmieniające się kompetencje instytucji kultury prowadzą do refleksji nad sensorycznym wpływem przestrzeni na percepcję prezentowanej sztuki. Historyczne gmachy, zgodnie z dziewiętnastowiecznym etosem mające status świątyń sztuki, a także te ultranowoczesne, często przybierające formę laboratoriów, silnie zakorzenione są w tradycji wizualnej. Ale czy nawiązują emocjonalną wieź z odbiorcą? Instytucje kultury określają swą tożsamość, negocjując między trwałością a ciągłością, między tradycją a otwartością na zmiany, integrując funkcje artystyczne ze społecznymi i ekonomicznymi. Czy w tym procesie projektują też wrażenia odbiorców? Ramy przestrzenne instytucji kultury określone formą architektoniczną budynku są przede wszystkim polem artystycznej ekspresji, ale stanowią też punkt wyjścia do wielokierunkowej eksploracji przez widzów. Kodowane przez nie znaczenia są mapą szeregu subtelności – kontekst uzupełnia faktura ścian, odgłosy stukania butów o posadzkę. Wszystkie te doświadczenia budują asocjacje z daną przestrzenią, określając ją.